El- och energiprogrammet

El- och energiprogrammet är programmet för dig som gillar teknik, problemlösning och att få arbeta med händerna.

El- och energiprogrammet är en yrkesförberedande utbildning som leder till stora möjligheter att få ett arbete direkt efter gymnasiet. Programmet erbjuder de kunskaper som behövs för att arbeta som elektriker inom installation eller industri.El-yrket har många grenar såsom elkraft, automation, larm, telekommunikation, företagande mm. Ingen är fullärd efter tre år men efter denna utbildning så har du en bred grund att stå på oavsett vad du väljer.

El- och energiprogrammet ger dig en stark grund för att kliva in i den snabbt växande och dynamiska världen av teknik och energi.

Under din utbildning ingår APL, arbetsplatsförlagt lärande, där du får möjlighet att fördjupa dina kunskaper på företag inom branschen. Ditt framtida arbete är fritt med omväxlande arbetsuppgifter och stora möjligheter till vidareutbildning. Du kanske senare vill bli arbetsledare eller starta ett eget företag?

Vi bedriver vår utbildning i nära samarbete med den lokala elbranschen, vilket gör att du kan lita på att du får en kvalitetssäkrad utbildning för en modern elbransch. När du är klar med din yrkesexamen hos oss kan du vara säker på att du har fått med dig relevanta kunskaper som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden.

Programmet ger behörighet till högskola.

Länk till branschorganisationen
som programmet samarbetar med.

Inriktning Elteknik

Elteknik ger dig möjlighet att dyka in i elektricitetens spännande värld. Den lär dig hur elektriska kretsar fungerar och genom praktiska övningar kommer du att kunna använda dina kunskaper i verkliga situationer. Utbildningen handlar om att skapa smarta lösningar för energieffektivitet och utforska den senaste teknologin inom elteknik.

Inriktning Automation

Automation ger dig möjlighet att fördjupa dig i elteknik och energisystem, samtidigt som du utforskar de senaste trenderna inom automation. Automation handlar om att använda teknologi för att göra arbetsprocesser mer effektiva och självständiga, och du kommer att vara i framkant när det gäller att skapa smarta och automatiserade lösningar.

Mångsidiga Karriärmöjligheter: Efter avslutad utbildning kommer du att vara rustad för en mängd olika karriärvägar. Allt från att designa smarta hemlösningar till att optimera energisystem – möjligheterna är oändliga!

Intervjuer med före detta elever på El- och energiprogrammet

Vad gör du nuförtiden?

Sofia Arvidsson

Fem snabba frågor

Ålder: 22
Bostadsort: Falköping
Utbildning: El- och energiprogrammet
Jobb: Pluggar till Ljusdesigner och jobbar som elektriker och butikssäljare på Eltjänst i Falköping.
Framtidsdröm: Att om 2 år jobba som ljusdesigner

Programsamordnare