Fordons- och transportprogrammet

Om du vill arbeta med bilar i framtiden.

Då är Fordonsprogrammet på Ållebergsgymnasiet helt klart något för dig! Din framtid inom branschen innebär ett omväxlande arbete där du hela tiden får lära dig nya saker efterhand eftersom bilarna utvecklas med alltmer avancerade elektroniska system. Ållebergsgymnasiet erbjuder två inriktningar – Karosseri och Personbil.

Fordons- och transportprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta som till exempel mekaniker, yrkesförare, lager- eller terminalarbetare.

Inom samtliga yrkesprogram ingår möjligheten att läsa grundläggande högskolebehörighet.

Personbil

Du som söker till Fordonsprogrammets personbilsinriktning gillar att självständigt felsöka och lösa problem på moderna bilar. Vi på Fordonsprogrammet arbetar med både övningsobjekt och kundbilar. Vi har tillgång till modern informations- och diagnosutrustning i datorer som kopplas till bilarna.
Du får lära dig att serva och reparera bilar med hjälp av instruktioner både på svenska och engelska. En del av utbildningen är arbetsplatsförlagd och sker på de lokala bilverkstäderna. Det finns dessutom utvecklingsmöjligheter i branschen där du kan få arbeta som kundmottagare, försäljare eller med reservdelsansvar. Kurser ges också i motorcykelteknik.

Karosseri

Du som söker fordon med inriktning karosseri har målet att skaffa dig en grundläggande utbildning som bilskadereparatör/lackerare. På Karosseri-inriktningen arbetar du med kundbilar. Vi utför kontrollmätningar, plåtbearbetar med engelska hjulet. Vi introducerar dig i olika svetsmetoder tex. Mig, Tig, Gas, Punktsvets. Vi lackerar med vattenbaserade färger samt använder WinCabas dataprogram m.m. Din framtid inom Karosseri-inriktning som bilskadereparatör/lackerare ställer stora krav på noggrannhet. Valet av reparationsmetod och hantering av olika material har stor betydelse för kvalitet. Social kompetens är en viktig del i arbetet med kunder. Dessa kunskaper är centrala i ämnet. Som lackerare sätter du sista finishen på bilen!

Programsamordnare

Tore Lennartsson