Bygg- och anläggningsprogrammet

Du som söker till byggprogrammet väljer studier med frihet och vida vyer!

Bygg- och anläggningsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom bygg- och anläggningsbranschen som byggnadsträarbetare.

Hos oss förbereder du dig för arbete inom byggnads- och anläggningsprogrammet. Utbildningen kan ge dig  yrkeskompetens inom detta område. Byggprogrammet ger dig såväl yrkesanknutna som studieförberedande kunskaper. Detta är ett bra yrkesval om du tycker om att arbeta med kroppen och vill ha ett fritt och stimulerande yrke.

Ållebergsgymnasiets Bygg & Anläggningsprogram är utsett av BYN (Byggnadsindustrins Yrkesnämnd) till en branschrekommenderad skola. BYN:s hemsida är byggbranschensyrkesnamnd.se/utbildning/brs/vara-branschrekommenderade-skolor/

Inriktning husbyggnad

Vi på Bygg arbetar med husbyggnad. I vår utbildning ingår kurserna bygg- och anläggning 1 & 2, träkonstruktioner 1-3, husbyggnad 1-3 samt betong 1 & 2.

Under årskurs 2 och 3 sker den praktiska utbildningen i huvudsak ute på företag och med egna elevprojekt. Denna praktik innebär företagskontakter som är värdefulla i ett kommande yrkesliv. Bygg kan vara en god grund för att kunna arbeta på arbetsledande befattningar eller till att läsa vidare.

Peter André
Peter.andre@falkoping.se