Fråga en ållebergare

om skolan och gymnasievalet

Vad vill du veta?

Du kanske vill veta vilken behörighet ett program ger eller vilken utrustning det finns på någon av institutionerna. Ställ din fråga till t.ex en elev, en lärare, en programsamordnare eller en studievägledare så svarar vi dig så snart vi kan. Välkommen att fråga en Ållebergare!

Fyll i formuläret längre ner på sidan och skicka in din fråga till oss. Sist på sidan finns alla frågor & svar.

Varför ska jag gå på Ålleberg?

Vilket program ska jag gå om jag vill bli gymnastiklärare?

Finns det ett café på skolan?

Kan jag bli revisor om jag väljer Ekonomiprogrammet?

Hur ångrar jag ett val?

Har skolan 3D-skrivare?

När ska ansökan till gymnasievalet skickas in?

Hur många val kan jag göra?

Fråga en Ållebergare

Gör så här:

Skriv namn och e-postadress samt vem du vill ställa frågan till. Skriv sedan din fråga och klicka på skicka.

Du kommer att få svar inom kort via mail av berörd person. Din fråga kan också komma att publiceras i frågor & svar längre ner på sidan fast anonymiserat.

Frågor & svar

Här ser du alla frågor & svar som ställs till Ållebergare

Vanliga frågor

Hur viktig är första sökomgången…kan man inte vänta tills omvalsperioden?

Båda sökomgångarna är lika viktiga. Efter första ansökningen (1/1-1/2) kan skolorna behöva anpassa sin verksamhet för att kunna möta söktrycket och efter andra ansökningen (15/4-15/5) påbörjas antagningshanteringen. Båda ansökningarna är alltså väldigt viktiga.

Räcker det att vara seriös med sitt förstaval?

Nej, absolut inte. Om du inte kommer in på ditt förstahandsval kan du hamna på en utbildning du absolut inte vill gå. Fyll bara i seriösa alternativ, även om det främst är en speciell utbildning du vill gå.

Är det viktigt att söka även den skola man vill gå på i sitt förstahandsval? Man kan väl ångra sig när man har kommit in?

Det är jätteviktigt att du söker BÅDE den utbildning du vill gå OCH den skola du vill gå på i första hand. Om du ångrar dig först när du kommit in, kan det vara fullt på ”ditt” program på den skola du vill byta till och då hamnar du sist i reservkön även om du har höga poäng.

När går ansökningstiden till gymnasiet ut?

Ansökningstiden till gymnasiet stänger 1 februari!
Omvalsperioden är 15/4 till 15/5.

Jag söker till er från annan kommun och måste då själv lägga in alla uppgifter. Min fråga är om Ållebergagymnasiet är en fristående gymnasieskola?

Ja, vi är en kommunal gymnasieskola.

1: Ska eleven flytta och bli folkbokförd här? Var folkbokförd i Falköping/Skaraborg fr.o.m. senast första veckan i juni för att bli förstahandsmottagen till alla Skaraborgs nationella gymnasieutbildningar. Meddela i så fall båda antagningskanslier flyttdatum och adress så snart som möjligt.

2: Har eleven blivit antagen till vår NIU eller RIG? För NIU, se ovan. RIG är riksrekryterande.

På IM har vi inte itslearning!

För elever på IM gäller Google Classroom som informationskanal.

Adress till skolan

Postadress/Fakturaadress:
Falköpings Kommun
Ållebergsgymnasiet
521 81 FALKÖPING

Leveransadress:

Falköpings Kommun
Ållebergsgymnasiet
Luttragatan 8
521 44 FALKÖPING

Besöksadress:

Fredriksbergsvägen 36

Expeditionens öppettider:
Må – Fre 08.00 – 16.00

Inriktningar

Det finns olika inriktningar på en del program. Vi har även idrottsinriktningar där man går ett av utvalda program och följer sedan kurserna för inriktningen.

Kurser som ingår i programmen

Programmens kursinnehåll hittar du på varje program. Sök efter ett program uppe i programmenyn.

Fråga en ållebergare

Jobbar man med kriminologi på Samhällsvetenskapliga programmet?

På samhällsinriktningen läser vi en 100-poängskurs i Kriminologi i tvåan. Den kursen går bland annat igenom följande:

Olika teorier om brott och brottslighet. Vad räknas som brott? Vem blir kriminell? Brottspåföljder som straff och vård – Varför?
Det svenska rättssystemets uppbyggnad (med besök på tingsrätten). Brottsförebyggande arbete inom polis och kriminalvård.

Vi undersöker konkreta brottsfall.

Om man inte väljer samhällsrinriktningen utan läser beteendeinriktningen kan mindre moment av kriminologi ingå i t ex kurserna Samhällskunskap 2 och 3 och Sociologi.

Hur blir man filosof och kan man utbilda sig i filosofi?

I till exempel Stockholm, Umeå och Lund finns det treåriga program på Högskola eller universitet som har filosofi och ofta i kombination med ytterligare ett eller två ämnen som tex ekonomi, politik eller samhällsanalys. Till flera av dessa utbildningar är den särskilda behörigheten Ma3B/C + Sh1b (alt.Sh1a1+Sh1a2).

Så först ett gymnasieprogram där du får med dig behörighetskurserna och sen vidare till någon av de utbildningar som finns med Filosofi som huvudämne på högskola/universitet.

På Studera.nu kan man söka efter utbildningar och få mer information om dessa.

Har skolan en 3d skrivare?

Det stämmer! På teknikprogrammet finns det en 3D-skrivare att använda.

Vilka är Ållebergsgymnasiets samverkansföretag inom träindustrin?

Vi har ett samarbete med Kinnarps, Kvänum kök, Gyllensvaans möbler, Falköpings träindustri
(Fonus), C&D snickeri, Ängagårdens snickeritjänst, Odenfönster, Herrljunga ledstångsfabrik och
Fredahl&Rydens.
Samarbetsföretagen är tänkta framtida arbetsgivare och erbjuder APL-platser.

Vilka saker får man om man kommit in på NIU fotboll?

Man får overall, t-shirt, shorts, strumpor, mössa, ryggsäck & vattenflaska.

Är det mycket plugg på ekonomiprogrammet?

Svar: Räkna med att plugga 10 timmar per vecka, varje vecka, utöver schemalagd tid. Ekonomiprogrammet innebär heltidsstudier som motsvarar ca 40 timmar varje vecka.

Måste man vara bra på matte för att gå ekonomiprogrammet?

Svar: Du måste vara beredd att plugga mycket matte och helst tycka att matte är roligt!

Får man komma ut och titta hur det ser ut på Kinnarps?

I dessa tider är vi restriktiva och håller ner antalet personer på besöket. Kontakta oss via gymnasiets hemsida så kan vi ändå ordna ett besök och visa upp vad utbildningen innehåller.