Ekonomiprogrammet

Du som söker till oss på ekonomiprogrammet är en positiv och studiemotiverad person.

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden.

Du trivs både med att arbeta i grupp och självständigt. Du kan ta ansvar för ditt lärande och du vill vara med och påverka under din studietid.  Ekonomiprogrammet ger dig en bred utbildning samt en bra grund för framtida studier på högskola eller universitet. Du förbereder dig också för framtida yrkesliv.

Två inriktningar – ekonomi och juridik

Första året på ekonomiprogrammet läser alla samma kurser för att sedan göra ett inriktningsval mot juridik eller ekonomi.

På inriktning ekonomi får du fördjupa dig inom ämnen som marknadsföring, ledarskap, kalkylering och redovisning. På inriktning juridik fördjupar du dig inom affärsjuridik och rättsordningens betydelse för samhället. Båda inriktningarna läser kursen entreprenörskap och företagande genom att starta, driva och avveckla ett UF-företag i årskurs 3.

Vi har ett nära samarbete med näringslivet i Falköping och kontakter med myndigheter samt organisationer. Vi gör studiebesök och bjuder in flera intressanta gästföreläsare till skolan.

När du väljer ekonomiprogrammet väljer du ett brett och studieförberedande program som ger dig många kunskaper och verktyg för fortsatta studier.  Vi förbereder dig väl för att möta ett framtida samhälle och näringsliv i förändring.

Vi är en skola som erbjuder många möjligheter, och vi finns här för att hjälpa dig på vägen. Vi är skolan där eleverna driver en aktiv kårverksamhet som främjar gemenskap och trivsel. Vi är skolan där din framtid är vårt uppdrag.

Programsamordnare

Anna-Lena Möller Winkvist