Teknikprogrammet

Det här är en bred utbildning som omfattar de klassiska och moderna teknikämnena.

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst teknik- och naturvetenskap men även inom andra områden.

Du får tillfälle att utveckla ett kreativt tänkande för ett modernt och hållbart samhälle. Teknikprogrammat på Ållebergsgymnasiet erbjuder tre inriktningar: Information- och medieteknik, Samhällbyggande och miljö samt Design & Produktutveckling. Teknikämnena är internationellt gångbara, så Du kan få hela världen som arbetsfält. Ållebergsgymnasiets Teknikprogram är certifierade som Teknikcollege. Detta innebär att Teknikprogrammet har ett nära samarbete med lokala företag där Du har möjlighet att genomföra ditt gymnasiearbete.

Design & Produktutveckling

På inriktningen får du möjlighet att utveckla färdigheter inom design och produktutveckling. Under utbildningen får du lära dig om bland annat designprocessen, konstruktion och tillverkningsindustrin för att kunna utveckla en produkt från idé till färdig modell.

Undervisningen är till stor del datorstödd där vi använder branschledande programvaror. Du kommer bland annat lära dig att skapa 3D-modeller samt göra 2D-ritningar för produktionsändamål i Autodesk Inventor. Du kommer även jobba praktiskt i maskiner och lära dig att programmera till CNC-styrda svarvar, fräsar samt robotar. Inriktningen ger dig bra förkunskaper att läsa vidare på högskola inom produktutveckling, maskinteknik och produktionsteknik.

Samhällsbyggande och miljö

Denna inriktning ger kunskap om design, arkitektur och byggbranschen. Undervisningen är till stor del datorstödd där vi använder branschledande programvaror.

Informations- och medieteknik

Här lär du dig webbutveckling, programmering och spelutveckling. Både byggnads-, arkitektur- och industribranschen behöver din kompetens idag. Vi kommer även göra studiebesök på företag och du kommer möta föreläsare från både högskola, universitet och näringsliv.

På samtliga inriktningar finns möjlighet att lägga till kurserna Ma 4, Ma 5 och Fy 2 i årskurs tre.

Programsamordnare

Datorstyrd produktion, produktionsutrustning
claes.a.henriksson@falkoping.se

Leonardo Pool Rodruguez