Estetiska programmet

Kreativa utmaningar, skapande och samarbete

Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Efter examen är du behörig till högskolestudier inom främst de konstnärliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga områdena. Programmet ger dig en bred praktisk och teoretisk grund med möjlighet till utveckling inom både konstnärliga och andra områden. Vi erbjuder en unik utbildning som ger dig stora möjligheter att utveckla verktyg för din kreativitet. I det konstnärliga skapandet bygger du ditt självförtroende, självinsikt och din förmåga att utrycka dig. Det har du hjälp av i andra ämnen och vidare i livet.

Du väljer en av inriktningarna Bild och form eller Musik där du får möjlighet till fördjupning. Inriktningarna startar från år 1 och du får låna en MacBook Pro under din studietid.
Vi satsar årligen på att gemensamt genomföra flera större projekt som exempelvis Musik på menyn, Lucia- och julkonsert, estetprojektet på stadsteatern, sommarkonsert på Mössebergsgården, utställningar samt installationer.

Musik

Inriktningen musik ger fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer. När du väljer musik får du enskild undervisning i två instrument och två ensemblepass i veckan. Vi arbetar ofta i mindre grupper men även ämnes- och årskursöverskridande för att ge dig förutsättningar att utvecklas individuellt och tillsammans med andra. Ämnen som ensemble, kör, gehörs- och musiklära, musikproduktion och estetisk kommunikation mynnar ut i studioproduktioner, konserter och shower i olika format. Vi har tillgång till flera olika musiksalar samt musikstudio. Är du musiktekniskt intresserad så finns  kurser som musikproduktion, Ljud & ljus samt professionell musikutrustning till ditt förfogande.

Bild & formgivning

På inriktningen Bild och formgivning får du en bra kombination av teoretiska studier och möjlighet att utveckla din förmåga att kommunicera visuellt – tolka, reflektera och uttrycka dig.
Du får möjlighet att lära dig allt från grunderna för måleri, skulptur och formgivning till fördjupade kunskaper inom färg- och formlära, design, skulptur samt foto och digitalt skapande.
Du får en konstnärlig bas samt högskolebehörighet. Efter din gymnasietid har du många möjligheter till vidareutbildningar som exempelvis illustratör, spel- och webbdesigner, art director, arkitekt, konstvetare och mycket annat. Du kan också söka andra utbildningar inom humaniora och samhällsvetenskap.

Estetiska programmet ger grundläggande högskolebehörighet men du har många möjligheter att komplettera utbildningen genom att läsa kurser som ger särskild behörighet till högskolan. Vi erbjuder Matematik 2B inom programfördjupningen. Vill du även läsa Naturkunskap 2 så kan du välja det inom Individuellt val i åk 2. Sista året väljer du ytterligare ett individuellt val, t ex Engelska 7 som ger meritpoäng.

Utöver dessa val finns möjlighet att läsa utökad kurs vilket innebär att du sammanlagt har fler poäng än de 2500 du läser i programmet.

Se en film från ett av våra projekt!

Intervjuer med före detta elever på Estetiska programmet

Jacob Werner

Amina Johansson

Jacob Werner

Fem snabba frågor

Ålder:    21

Bostadsort:    Stockholm

Utbildning:    Musikhögskolan, Musik & media
Jobb:    Låtskrivare och musikproducent
Framtidsdröm:    Att fortsätta skriva musik som kommer att beröra så många människor som möjligt

Foto: Rebecka Assio

När tog du studenten?

Hur minns du din gymnasietid?
Utvecklande. Både personlighets- och karaktärsmässigt men också musikaliskt.

Vad lärde du dig på estetiska programmet som du har nytta av idag?
Förmågan att vara lyhörd för andras idéer och att få fram ett resultat effektivt.

Beskriv din tid efter gymnasiet.
Efter gymnasiet flyttade jag till Stockholm för att studera musikproduktion. Nu 3 år senare jobbar jag dagligen i studio på ett av Sveriges främsta skivbolag.

Vad gör du idag?
Jobbar som låtskrivare och musikproducent på TEN Music Group och skriver musik med och för artister som Bishara, Omar Rudberg, Oscar Enestad, Victor Leksell.

Beskriv det bästa med ditt jobb/din utbildning.
Att jag får göra precis det jag älskar och lever för, varje dag.

Ge ett råd till en blivande elev på estetiska programmet.
Sätt ett mål för vad du vill ha ut av utbildningen. Dina starkaste kunskaper kommer inte komma automatiskt utan från vad du ser till att få ut av tiden du får på gymnasiet.

Vad hade du gjort annorlunda under din gymnasietid om du fått börja om?
Ingenting. Mina beslut och ambitioner har tagit mig dit jag är idag och det skulle jag inte vilja ändra.

Roligaste minnet från din gymnasietid?
Alla roliga konserter jag fått ta del av.

Vad var mest utmanande när du gick Estetiska programmet?
Att hålla ambitionen uppe för ämnena som inte var musikrelaterade

Mats Werner
mats.werner@falkoping.se
0515-88 54 83, 0703-199601