Industritekniska programmet

Både praktisk och teknisk utbildning –
din väg till jobb i trä- och möbelbranschen.

Industritekniska programmet är ett yrkesförberedande gymnasieprogram som även ger dig grundläggande högskolebehörighet. Efter examen har du möjlighet att både börja arbeta inom träindustrin direkt efter skolan, eller välja att studera vidare. På programmet lär våra engagerade lärare ut hur man jobbar med modern teknisk utrustning i materialet trä och till viss del metall. Det är en praktisk och bred utbildning som är anpassad efter kompetensbehovet som finns bland industrierna i vår region.

Som trätekniker skapar och bygger vi möbler. Först får du lära dig grunderna inom träbearbetning för att därefter gå vidare till mer avancerade tekniker. Här får du också på ett säkert sätt lära dig att använda spännande teknisk utrustning, utveckla egna produkter, rita 3D i CAD, arbeta med styrteknik och robot mm. Du får dessutom möjlighet att ta körkort för truck. De möbler du tillverkar under utbildningen får du givetvis ta med dig hem.

Yrkesämnena läser du på företaget Kinnarps AB och din praktik (APL) gör du på företaget Kinnarps eller något av våra övriga samverkansföretag inom träindustrin. Detta ger dig en unik inblick i flera olika moderna tillverkningsindustrier och ger dig samtidigt ett stort kontaktnät som ökar dina chanser till jobb.

Efter utbildningen kan du arbeta som maskinoperatör, möbel- och inredningssnickare eller CNC-operatör. Du kan också skaffa dig grunden för fortsatta studier som produktutvecklare, produktionstekniker och designer. ¨

Kinnarps Träteknik är ett Teknikcollege-certifierat program.

Läs mer på vår Facebook-sida

Se videopresentationer om programmet nedan.

Krister Musslinder
krister.musslinder@kinnarps.se