Den 21 januari arrangerar Ållebergsgymnasiet en av deltävlingarna inför Yrkes-SM Vård och omsorg 2020. Falköping är en av fem utvalda orter i hela landet. Abdirisaaq Abdullahi tävlar för Falköping mot deltagare från Lidköping, Västerås, Ulricehamn och Trollhättan.

Vi har bjudit in elever och lärare från de tävlandes skolor och även från andra skolor inom Vård- och omsorgscollege för att de ska få en större förståelse om deltävlingen. Alla elever som går i årskurs 8 i Falköpings kommun har också fått inbjudan så vi hoppas på många besökare, säger Else-Britt Persson, vårdlärare och samordnare inför deltävlingen i Falköping.

Det är fjärde gången som Ållebergsgymnasiet har fått äran att arrangera en av deltävlingarna i Yrkes-SM. Tävlingen hålls i Ållebergsgymnasiets entréhall och pågår hela dagen.

Vi kommer ha hjälp av kommunens och VG-regionens verksamheter som kommer visa nyheter inom tekniken som används i verksamheterna. En del av de olika tekniska hjälpmedlen kommer man att få prova på. Det här är ett bra sätt att synliggöra och visa vad det innebär att arbeta inom vård och omsorg, säger Else-Britt.

Yrkes-SM

Yrkes-SM är en tävling som arrangeras av World Skills Sverige vartannat år. Syftet med tävlingen är att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkesutbildningar, till exempel vård och omsorg. De som vinner de regionala deltävlingarna går vidare till Yrkes-SM i Helsingborg den 22-24 april 2020. Vinnaren från Yrkes SM går sedan vidare till VM i Kina 2021.

Vilka får tävla?

De som tävlar ska gå minst tredje året på Vård- och omsorgsprogrammet, vuxenutbildning eller vara yrkesverksam inom vård och omsorg och ha fullföljt Vård- och omsorgsprogrammet. De tävlande ska ha godkänt i samtliga avslutade kurser alternativt yrkesexamen och får inte vara äldre än 21 år 2020.