Under tisdagen 23/11-2021 ägde Näringslivsgalan rum på plats i Ållebergsgymnasiets entré efter två års uppehåll. Flera av skolan UF-företag kammade även hem priser i form av utmärkelser och stipendier från Rotary. En av de var Elin Friberg HA19 som driver Tray Design UF på egen hand. Hon tillverkar moderna brickor i olika material som därmed lätt kan anpassas till olika hem beroende på tycke och smak. Dessutom utgår produktionen från att vara så hållbar som möjligt. Nästa vinnare var inget mindre än Padel Movement UF som består av en trio från EK19. Olof Nilsson, Moa Odén och Melker Kalén står bakom företaget som har vänt kappan efter vädret och anpassat sig efter samhällets nya trend – nämligen att erbjuda padel lektioner och turneringar. Som kund får du möta en av dessa tre elever där samtliga är utbildade tränare som anpassar sig efter nybörjare likväl som spelare av högre nivå. Även Lignum UF som drivs av Thea Larsson, Elin Brissman, Emma Andersson och Stina Maier kammade hem ett pris under galan igår. Tjejerna har en affärsidé som du kanske inte tidigare har sett på marknaden. Företaget erbjuder nämligen unika bordsdekorationer av lokalt resvirke och återanvända glasburkar som kan användas på olika sätt, exempelvis en ljuslykta eller en vas.

Vi på Ållebergsgymnasiet är otroligt stolta över samtliga företag och säger väl kämpat, fortsatt lycka till kommande läsår och stort grattis!