Under taket till Arena Skövde myllrar det av folk. UF-mässan 2020 har slått upp portarna. När man som besökare vandrar omkring är det svårt att inte imponeras av de unga företagarna och säljarna. Från gång till gång, monter till monter, företag till företag, står unga företagare med viftande armar och stora leenden på läpparna, fullt redo att ta emot potentiella kunder. 

Montern är byggd i grön och pryds utav handmålade träd och utskurna hundar. Woff UF står det på väggen, företaget som säljer komposterbara hundbajspåsar. Framför montern står en tjej och grabbar tag i de flesta som passerar. Med ett leende på läpparna frågar hon glatt om de har en hund hemma. När de berättar att de inte har det tar det inte många sekunder innan frågan om de möjligen har en katt, kommer. 

Tjejen med de kvicka frågorna och det stora leendet heter Stina Efraimsson och går Ekonomiprogrammet med inriktning juridik på Ållebergsgymnasiet. När UF-mässan nyligen tog plats under Arena Skövdes tak kom Stina på andra plats i den individuella tävlingen som “Årets säljare”. 

191 UF-företag fanns där. Över 750 elever. Tävlingen om “Årets säljare” deltog alla elever i per automatik. Jurymedlemmar gick runt och granskade företagarna och deras sätt att sälja, utifrån det de såg gjorde de sedan en gallring och 750 blev till 24. Återigen blev de återstående granskade och tillslut valdes sex stycken ut för att pitcha sin idé framför en jury. 

– Det var såklart jättekul. Själva pitchningen gick ut på att framför en jury på ungefär tretton personer, sälja min produkt till en annan jury medan de andra satt och bedömde mig. Känslan var lite konstig, det blev lite iscensatt och jag kom inte riktigt igång på samma sätt som man gjorde när man stod på golvet, berättar Stina. 

Under året i årskurs tre på Ekonomiprogrammet, Handelsprogrammet och Industritekniska programmet får man testa på att gå igenom alla steg det innebär att vara en egenföretagare. För Stina var det inte helt självklart att hon skulle driva UF-företag eftersom hon valt inriktningen juridik och innan det drog igång var hon inte helt övertygad. 

– Jag var lite skeptisk till en början. Det var inte för att jag tycker att företagande är tråkigt, utan snarare för att det är ett hårt arbete som krävs. Man är tvungen att lägga otroligt mycket tid och arbete. I efterhand är jag glad att jag valde UF, då det har varit väldigt givande och en rolig resa där man har lärt sig mycket. 

Och vilken succé det blev! En andraplats i kategorin “Årets Säljare”. Trots att det var ett individuellt pris som Stina fick ta emot så hade det inte gått utan hennes företagskompisar, menar hon. Woff UF drivs även av Albin Gustafsson, Ellen Jansson och Jakob Ladberg. Stina pratar flera gånger om att hon hamnat i en bra grupp där allihop är duktiga säljare och att de också har varit en betydande del till att hon fick pris, då de lockade många kunder till montern. 

Vi på Ållebergsgymnasiet är stolta och imponerade över det arbete alla elever har lagt ned på sina UF-företag. Vi gratulerar Stina och övriga UF-företag som fick ta emot pris:

“Årets årsredovisning”: Silverdekor UF, 1:a plats.
“Årets Affärsplan”: Anuario UF, 1:a plats.
“Årets Kooperativa företag” Lignum Design UF, 1:a plats.
“Årets hantverkare”: Ditt kök UF, 3:e plats.
“Årets Samhällsentreprenör”, “Årets hållbara företag”: Virkat UF, 2:a & 3:e plats