Intervjuer med före detta elever på El- och energiprogrammet

Vad gör du nuförtiden?

Sofia Arvidsson

Fem snabba frågor

Ålder: 22
Bostadsort: Falköping
Utbildning: El- och energiprogrammet
Jobb: Pluggar till Ljusdesigner och jobbar som elektriker och butikssäljare på Eltjänst i Falköping.
Framtidsdröm: Att om 2 år jobba som ljusdesigner

När tog du studenten?
Jag tog studenten år 2017.

Hur minns du din gymnasietid?
Jag minns gymnasietiden som en väldigt rolig tid! Man har precis kommit från grundskolan och börjar närma sig vuxenlivet vilket bara det var väldigt skönt! Sedan kom jag också in på programmet som jag under flera år velat gå och tyckte utbildningen var väldigt rolig!

Beskriv din tid efter gymnasiet. Vad gör du idag?
Direkt efter studenten började jag att jobba som elektriker på Eltjänst i Falköping. Där jobbade jag heltid i 2 år innan jag började plugga vidare. Jag läser nu till Ljusdesigner på Jönköping University och jobbar samtidigt på lov och helger kvar som elektriker och även butikssäljare på Eltjänst i Falköping. Efter jag är klar med utbildningen ska jag tillbaka till Eltjänst på heltid men då som ljusdesigner istället.

Vad lärde du dig på programmet som du har nytta av idag?
Jag kan helt ärlig säga att jag har idag otroligt stor nytta av allting jag lärde mig under gymnasiet. För det första så är programmet hela grunden för att jobba som elektriker och när jag nu läser till ljusdesigner har jag redan med mig mycket av grunderna som vi nu läser tex, olika typer av ljuskällor och hur hela byggnadsprocessen fungerar.

Beskriv det bästa med ditt jobb/utbildning.
Det bästa med att jobba som elektriker är alla underbara människor man träffar, både personer man jobbar ihop med och alla kunder. Det bästa med utbildningen jag läser nu är att man får lära sig så mycket om hur ljuset påverkar oss människor och hur viktigt det är för att vi ska må bra och orka.

Ge ett råd till blivande elev.
Ett råd till framtida elever är att se till att ta vara på tiden och lär dig så mycket du bara kan. Elektriker är ett väldigt häftigt yrke som också kräver mycket kunskap och glöm heller inte att du kommer aldrig kommer bli fullärd så va alltid öppen för att lära dig mer!

Vad hade du gjort annorlunda under gymnasietiden om du fått börja om?
Jag var väldigt mottaglig för all kunskap under min gymnasietid och tog till mig det mesta som lärarna pratade om. Jag lade också väldigt mycket tid för att verkligen förstå och lära mig vilket jag idag är väldigt tacksam för. Jag tror därför inte att jag skulle gjort något annorlunda egentligen mer än att jag skulle försökt lära mig ännu mer.

Roligaste minnet från din gymnasietid?
Det jag tyckte var roligast var att vi fick göra så mycket praktiskt. Vi fick väldigt snart i utbildningen börja med att spika kabel och koppla in ljuskällor med brytare osv. Vi fick då se att vi faktiskt kan få det att fungera, det tyckte jag var superhäftigt!

Vad var mest utmanande?
Det mest utmanande var att lära sig alla regler och lagar som finns att följa.

Vad gör du nuförtiden?

Sofia Arvidsson

Fem snabba frågor

Ålder: 22
Bostadsort: Falköping
Utbildning: El- och energiprogrammet
Framtidsdröm: Att om 2 år jobba som ljusdesigner

När tog du studenten?
Jag tog studenten år 2017.

Hur minns du din gymnasietid?

Beskriv din tid efter gymnasiet. Vad gör du idag?

Vad lärde du dig på programmet som du har nytta av idag?

Beskriv det bästa med ditt jobb/utbildning.

Ge ett råd till blivande elev.
Ett råd till framtida elever är att se till att ta vara på tiden och lär dig så mycket du bara kan. Elektriker är ett väldigt häftigt yrke som också kräver mycket kunskap och glöm heller inte att du kommer aldrig bli fullärd så va alltid öppen för att lära dig mer!

Vad hade du gjort annorlunda under gymnasietiden om du fått börja om?

Roligaste minnet från din gymnasietid?

Vad var mest utmanande?
Det mest utmanande var att lära sig alla regler och lagar som finns att följa.